Entrepreneurial knowledge and intention focus on understanding an individual’s interest in and abilities towards entrepreneurial activities. Another issue is the impact of cultural differences on entrepreneurial intention. The purpose of the study is to reveal the impact of entrepreneurship knowledge on entrepreneurial intention of international students receiving higher education in Turkey. We also examine whether there are differences in entrepreneurial knowledge and entrepreneurial intention according to gender, department, having an entrepreneurial business idea, receiving entrepreneurship education or not and monthly expenditure amount. The methodological basis of the study resides in the concept of entrepreneurial knowledge and planned behaviour theory. Among the research methods are frequency and regression analyses, parametric tests, convenience sampling method. A total of 380 students enrolled in 20 public and 5 private universities in Turkey in the 2021–2022 academic year participated in the survey and completed the questionnaire. Participants were reached through electronic and social media environments or face-to-face communication. The research results reveal that there are statistically significant differences between entrepreneurial knowledge and intention with educational status, entrepreneurial idea, department of study and the amount of monthly expenses. Furthermore, regression analysis showed that entrepreneurial knowledge and entrepreneurship education have a significant positive effect on students’ entrepreneurial intentions. The findings of this study provide valuable guidance for policymakers and curriculum preparers to understand international students’ entrepreneurial intentions and promote entrepreneurial intentions in universities
Идентификаторы и классификаторы
- SCI
- Социология
- УДК
- 316. Социология
Концепция предпринимательских знаний и намерений ориентирована на изучение заинтересованности и способности индивида начать собственное дело. Культурные особенности – дополнительный фактор, который необходимо учитывать при оценке намерений человека стать предпринимателем. Статья посвящена анализу влияния уровня знаний в области предпринимательства на намерения иностранных студентов, обучающихся в Турции, заниматься бизнесом. Предпринята попытка установить зависимость между уровнем знаний о предпринимательстве и желанием начать собственное дело от различных характеристик студентов (пол, факультет, наличие бизнес-идеи и др.). Методологическую основу работы составили концепция предпринимательских знаний и намерений, теория запланированного поведения. Использовались методы частотного и регрессионного анализа, параметрические тесты, метод удобной выборки. Информационной базой послужили результаты опроса 380 иностранных студентов, обучающихся в 20 государственных и 5 частных университетах Турции в 2021–2022 учебном году. Опрос участников проводился с помощью социальных медиа и личных интервью. Результаты исследования свидетельствуют о статистически значимых различиях в предпринимательских знаниях и намерениях студентов в зависимости от наличия у них профильного образования, бизнесидеи, факультета обучения и ежемесячной суммы расходов. Обнаружено также, что приобретение специальных знаний и образования в сфере бизнеса оказывает существенное влияние на желание обучающихся стать предпринимателями. Результаты исследования представляют интерес для лиц, ответственных за составление учебных планов университетов, и способствуют более детальному пониманию и продвижению предпринимательских намерений иностранных студентов
Список литературы
1. Abdullah F., Hamali J., Deen A.R., Saban G., Abdurahman A.Z.A. (2009). Developing a framework of success of Bumiputera entrepreneurs. Journal of Enterprising Communities: People and Places in the Global Economy, vol. 3, no. 1, pp. 8-24. DOI: 10.1108/17506200910943652 EDN: YBJHOT
2. Abun D., Lalaine S., Belandres M., Agoot F., Magallanes T. (2018). Measuring entrepreneurial knowledge and entrepreneurial ıntention of ABM Grade XII, senior high school students of Divine Word Colleges in Region I, Philippines. EPH - International Journal of Educational Research, vol. 2, no. 3, pp. 27-43. DOI: 10.2139/ssrn.3807867
3. Ajzen I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, vol. 50, no. 2, pp. 179-211. DOI: 10.1016/0749-5978(91)90020-T
4. Ajzen I., Czasch C., Flood M.G. (2009). From intentions to behavior: Implementation intention, commitment, and conscientiousness. Journal of Applied Social Psychology, vol. 39, no. 6, pp. 1356-1372. DOI: 10.1111/j.1559-1816.2009.00485.x
5. Alakaleek W., Harb Y., Harb A.A., Al shishany A. (2023). The impact of entrepreneurship education: A study of entrepreneurial outcomes. The International Journal of Management Education, vol. 21, no. 2, pp. 1-10. DOI: 10.1016/j.ijme.2023.100800 EDN: ATYYET
6. Alammari K., Newbery R., Haddoud M., Beaumont E. (2019). Post-materialistic values and entrepreneurial intention - The case of Saudi Arabia. Journal of Small Business and Enterprise Development, vol. 26, no. 1, pp. 158-179. DOI: 10.1108/jsbed-12-2017-0386
7. Astuti R., Fatimah L. (2022). Adopting planned behavior theory to investigate the effect of entrepreneurship education on students’ entrepreneurial intention. Al-Ishlah Jurnal Pendidikan, vol. 14, no. 1, pp. 455-468. DOI: 10.35445/alishlah.v14i1.754 EDN: TRSQMX
8. Bachiri M. (2016). Determinants of students’ entrepreneurial ıntentions: Evidence from Moroccan University. International Business Research, vol. 9, no. 11, pp. 83-89.
9. Bacq S., Alt E. (2018). Feeling capable and valued: A prosocial perspective on the link between empathy and social entrepreneurial intentions. Journal of Business Venturing, vol. 33, no. 3, pp. 333-350. DOI: 10.1016/j.jbusvent.2018.01.004
10. Benz M., Frey B.S. (2008). The value of doing what you like: Evidence from the self-employed in 23 countries. Journal of Economic Behavior & Organization, vol. 68, no. 3-4, pp. 445-455. DOI: 10.1016/j.jebo.2006.10.014
11. Beyhan B., Findik D. (2018). Student and graduate entrepreneurship: Ambidextrous universities create more nascent entrepreneurs. The Journal of Technology Transfer, vol. 43, no. 5, pp. 1346-1374. DOI: 10.1007/s10961-017-9590-z EDN: PKCJCQ
12. Bjekić R., Jelača M., Berber N., Aleksić M. (2020). Factors affecting entrepreneurial intentions of faculty students. Management Journal of Sustainable Business and Management Solutions in Emerging Economies, vol. 26, no. 2, pp. 1-14. DOI: 10.7595/management.fon.2020.0024 EDN: FWDQVN
13. Brush C.G., Carter N.M., Gatewood E., Greene P.G., Hart M.M. (2004). Clearing the hurdles: Women building high-growth businesses. Upper Saddle River, NJ: FT/Prentice Hall.
14. Bruyat C., Julien P.-A. (2001). Defining the field of research in entrepreneurship. Journal of Business Venturing, vol. 16, no. 2, pp. 165-180. DOI: 10.1016/S0883-9026(99)00043-9 EDN: ALKVOX
15. Chen L., Ifenthaler D., Yau J.Y.K. (2021). Online and blended entrepreneurship education: A systematic review of applied educational technologies. Entrepreneurship Education, vol. 4, pp. 191-232. DOI: 10.1007/s41959-021-00047-7 EDN: YVCBZE
16. Chineze J., Uche R., Gabriel E. (2021). Effect of entrepreneurial education on unemployment reduction among students in Nigeria. Business and Management Research, vol. 10, no. 2, 16. DOI: 10.5430/bmr.v10n2p16 EDN: OKOKYD
17. Di Gregorio D., Shane S. (2003). Why do some universities generate more start-ups than others? Research Policy, vol. 32, no. 2, pp. 209-227. DOI: 10.1016/S0048-7333(02)00097-5 EDN: EAHNXF
18. Dinc M.S., Budic S. (2016). The impact of personal attitude, subjective norm, and perceived behavioural control on entrepreneurial intentions of women. Eurasian Journal of Business and Economics, vol. 9, no. 17, pp. 23-35. DOI: 10.17015/ejbe.2016.017.02 EDN: WFVADN
19. Doğan E. (2015). The effect of entrepreneurship education on entrepreneurial intentions of university students in Turkey. Istanbul University Econometrics and Statistics E-Journal, vol. 23, pp. 79-93.
20. Ekpe I., Mat N.B. (2015). The moderating effect of physical and social environments on the relationship between perceived technology training and job commitment among academic staff at Nigerian universities. International Journal of Management in Education, vol. 9, no. 3, pp. 290-302. DOI: 10.1504/IJMIE.2015.070123
21. Fayolle A., Degeorge J.M. (2006). Attitudes, ıntentions and behaviour: New approaches to evaluating entrepreneurship education. In A. Fayolle (Ed.). International Entrepreneurship Education. Edward Elgar Publishing. DOI: 10.4337/9781847201652.00011
22. Ferrandiz J., Fidel P., Conchado A. (2018). Promoting entrepreneurial intention through a higher education program integrated in an entrepreneurship ecosystem. International Journal of Innovation Science, vol. 10, no. 1, pp. 6-21. DOI: 10.1108/ijis-09-2017-0089 EDN: YHBBYL
23. Fidan Y. (2002). Entrepreneurship and entrepreneurial characteristics: Sivas province example. Istanbul: Beta Yayınları. (in Turkish).
24. Fidan Y., Çetin S., Yurdasever E. (2021). Change of entrepreneurial thought in undergraduate business students comparison of 2005 and 2020. Itobiad: Journal of the Human & Social Science Researches, vol. 10, no. 1. (In Turkish). DOI: 10.15869/itobiad.746379
25. Fidan Y., Yıldıran C., Ercan S. (2019). Entrepreneurship tendencies of foreign and Turkish students. Business & Management Studies: An International Journal, vol. 7, no. 1, pp. 190-202. (In Turkish).
26. Fischer B.B., de Moraes G.H.S.M., Schaeffer P.R. (2019). Universities’ institutional settings and academic entrepreneurship: Notes from a developing country. Technological Forecasting and Social Change, vol. 147, pp. 243-252. DOI: 10.1016/j.techfore.2019.07.009
27. Gelderen M. van, Brand M., Praag M. van, Bodewes W., Poutsma E., Gils A. Van. (2008). Explaining entrepreneurial intentions by means of the theory of planned behaviour. Career Development International, vol. 13, no. 6, pp. 538-559. DOI: 10.1108/13620430810901688
28. Gibb A. (2002). In pursuit of a new ‘enterprise’ and ‘entrepreneurship’ paradigm for learning: Creative destruction, new values, new ways of doing things and new combinations of knowledge. International Journal of Management Reviews, vol. 4, no. 3, pp. 233-269. DOI: 10.1111/1468-2370.00086 EDN: ETXHJF
29. Guerrero M., Rialp J., Urbano D. (2008). The impact of desirability and feasibility on entrepreneurial intentions: A structural equation model. International Entrepreneurship and Management Journal, vol. 4, pp. 35-50. DOI: 10.1007/s11365006-0032-x
30. Güler B.K. (2010). Social entrepreneurship. Ankara: Elif Yayınevi. (in Turkish).
31. Hamenda B. (2021). The influence of entrepreneurship education and entrepreneurial attitude on juvenile prisoner’s entrepreneurial intention in 3 provinces of İndonesia. International Journal of Management and Economics Invention, vol. 07, no. 10. DOI: 10.47191/ijmei/v7i10.02 EDN: PMEWPI
32. Heuer A., Liñán F. (2013). Testing alternative measures of subjective norms in entrepreneurial intention models. International Journal of Entrepreneurship and Small Business, vol. 19, no. 1, pp. 35-50. DOI: 10.1504/IJESB.2013.054310 EDN: RICEXF
33. Hidayatulloh M., Ashoumi H. (2022). Creativity and entrepreneur knowledge to increase entrepreneurial intent among vocational school students. Journal of Education and Learning (Edulearn), vol. 16, no. 4, pp. 434-439. DOI: 10.11591/edulearn.v16i4.19771 EDN: CIPYZG
34. Hisrich R.D., Peters M.P. (1998). Entrepreneurship. USA: Irwin McGraw-Hill.
35. Hyder A., Azhar A., Javaid A., Rehman M. (2011). Entrepreneurial intentions among business students in Pakistan. Journal of Business Systems, Governance and Ethics, vol. 5, no. 2. DOI: 10.15209/jbsge.v5i2.181
36. Kusumawijaya I.K., Astuti P.D. (2021). Mediating role of entrepreneurial competencies: Influence of personality traits on entrepreneurial intention. Problems and Perspectives in Management, vol. 19, no. 3, pp. 211-220. DOI: 10.21511/ppm.19(3).2021.18 EDN: YBAKGV
37. Lans T., Gulikers J., Batterink M. (2010). Moving beyond traditional measures of entrepreneurial intentions in a study among life-sciences students in the Netherlands. Research in Post-Compulsory Education, vol. 15, no. 3, pp. 259-274.
38. Lee L., Wong P.K. (2006). Entrepreneurship education - A compendium of related issues. In: The life cycle of entrepreneurial ventures (pp. 79-105). Springer.
39. Lerner M., Malach-Pines A. (2011). Gender and culture in family business: A ten-nation study. International Journal of Cross Cultural Management, vol. 11, no. 2, pp. 113-131. DOI: 10.1177/1470595811399190
40. Liao Y.K., Nguyen V.H.A., Caputo A. (2022). Unveiling the role of entrepreneurial knowledge and cognition as antecedents of entrepreneurial intention: A meta-analytic study. International Entrepreneurship and Management Journal, vol. 18, no. 4, pp. 1623-1652. DOI: 10.1007/s11365-022-00803-8 EDN: IGUKZT
41. Lüthje C., Franke N. (2003). The ‘making’ of an entrepreneur: Testing a model of entrepreneurial intent among engineering students at MIT. R&D Management, vol. 33, no. 2, pp. 135-147. DOI: 10.1111/1467-9310.00288 EDN: FMBOQT
42. Lv Y., Chen Y., Sha Y., Wang J., An L., Chen T., …, Huang L. (2021). How entrepreneurship education at universities influences entrepreneurial intention: mediating effect based on entrepreneurial competence. Frontiers in Psychology, vol. 12. DOI: 10.3389/fpsyg.2021.655868
43. Mahmood G., Munir S., Rasool S., Anum R. (2021). Impact of entrepreneurship competencies on entrepreneurship motivation among Pakistani students: Entrepreneurship education as moderation. Journal of Accounting and Finance in Emerging Economies, vol. 7, no. 2, pp. 497-510. DOI: 10.26710/jafee.v7i2.1790 EDN: FWXYMJ
44. Mahmoud M.A. (2014). Attitudes, subjective norms and perceived behavioural control on entrepreneurial intention of Nigerian postgraduates in UUM. Unıversıtı Utara, Malaysia.
45. Maresch D., Harms R., Kailer N., Wimmer-Wurm B. (2016). The impact of entrepreneurship education on the entrepreneurial intention of students in science and engineering versus business studies university programs. Technological Forecasting and Social Change, vol. 104, pp. 172-179. DOI: 10.1016/j.techfore.2015.11.006
46. Mei H., Lee C., Xiang Y. (2020). Entrepreneurship education and students’ entrepreneurial intention in higher education. Education Sciences, vol. 10, no. 9, 257. DOI: 10.3390/educsci10090257 EDN: ETALGO
47. Mitchell R.K., Randolph-Seng B., Mitchell J.R. (2011). Socially situated cognition: Imagining new opportunities for entrepreneurship research. The Academy of Management Review, vol. 36, no. 4, pp. 774-776. DOI: 10.3926/ic.557
48. Monsen E., Boss R.W. (2009). The impact of strategic entrepreneurship inside the organization: Examining job stress and employee retention. Entrepreneurship: Theory and Practice, vol. 33, no. 1. DOI: 10.1111/j.1540-6520.2008.00281.x
49. Nájera-Sánchez J.J., Pérez-Pérez C., González-Torres T. (2023). Exploring the knowledge structure of entrepreneurship education and entrepreneurial intention. International Entrepreneurship Management Journal, vol. 19, pp. 563-597. DOI: 10.1007/s11365-022-00814-5 EDN: BCHQST
50. Oosterlinck A., Leuven K.U. (2022). Knowledge management in post-secondary education: Universities. Katholieke Universiteit Leuven, Nederlands.
51. Peterman N.E., Kennedy J. (2003). Enterprise education: Influencing students’ perceptions of entrepreneurship. Entrepreneurship Theory and Practice, vol. 28, no. 2, pp. 129-144. DOI: 10.1046/j.1540-6520.2003.00035.x EDN: EUEBLR
52. Praag C.M. van, Versloot P.H. (2007). What is the value of entrepreneurship? A review of recent research. Small Business Economics, vol. 29, no. 4, pp. 351-382. DOI: 10.1007/s11187-007-9074-x EDN: ENQBZY
53. Pulka B.M., Rikwentishe R., Ibrahim B. (2014). An evaluation of students’ attitude towards entrepreneurship education in some selected universities in North East Nigeria. Global Journal of Management and Business Research: (A) Administration and Management, vol. 14, no. 8, pp. 1-8.
54. Ramos A.M. (2014). Entrepreneurial intentions among business students in Batangas State University. Asia Pacific Journal of Multidisciplinary Research, vol. 2, no. 4, pp. 1-6.
55. Recepoğlu M., Doğan K.C. (2014). The place of entrepreneurship and technology in regional development: tr83 regional analysis. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi / Gümüşhane University Social Sciences Institute Electronic Journal, vol. 5, no. 10, pp. 55-76. (in Turkish).
56. Resurreccion P.F. (2011). Determinants of entrepreneurial attitudes and ıntentions among high school students in Iligan city. The Mindanao Forum, vol. 24, no. 2, 1. http://www.ejournals.ph/article.php?id=7105.
57. Robledo J.L.R., Arán M.V., Martin-Sanchez V., Molina M.Á.R. (2015). The moderating role of gender on entrepreneurial intentions: A TPB perspective. Intangible Capital, vol. 11, no. 1. DOI: 10.3926/ic.557
58. Roy R., Akhtar F., Das N. (2017). Entrepreneurial intention among science & technology students in India: Extending the theory of planned behavior. International Entrepreneurship and Management Journal, vol. 13, no. 4, pp. 1013-1041. DOI: 10.1007/s11365-017-0434-y
59. Saadat S., Aliakbari A., Majd A., Bell R. (2021). The effect of entrepreneurship education on graduate students’ entrepreneurial alertness and the mediating role of entrepreneurial mindset. Education + Training, vol. 64, no. 7, pp. 892-909. DOI: 10.1108/et-06-2021-0231 EDN: YZXKXQ
60. Salman D.M. (2016). What is the role of public policies to robust international entrepreneurial activities on economic growth? Evidence from cross countries study. Future Business Journal, vol. 2, no. 1, pp. 1-14. DOI: 10.1016/j.fbj.2016.02.001
61. Sarasvathy S.D. (2015). What makes entrepreneur entrepreneurial? http://www.effectuation.org/sites/default/files/documents/what-makes-entrepreneurs-entrepreneurial-sarasvathy.pdf.
62. Sharma L., Bulsara H.P., Trivedi M., Bagdi H. (2023). An analysis of sustainability-driven entrepreneurial intentions among university students: The role of university support and SDG knowledge. Journal of Applied Research in Highler Education, vol. 16, no. 2, pp. 281-301. DOI: 10.1108/JARHE-11-2022-0359
63. Shepherd D.A., Patzelt H. (2017). Researching entrepreneurships’ role in sustainable development. In: Trailblazing in entrepreneurship: Creating new paths for understanding the field (pp. 149-179). Springer International Publishing. DOI: 10.1007/978-3-319-48701-4_5
64. Sutter C., Bruton G.D., Chen J. (2019). Entrepreneurship as a solution to extreme poverty: A review and future research directions. Journal of Business Venturing, vol. 34, no. 1, pp. 197-214. DOI: 10.1016/j.jbusvent.2018.06.003 EDN: MGIEJG
65. Tam H., Hansen G. (2009). Does entrepreneurship education make students more entrepreneurial? An empirical pilot study. United States Association for Small Business and Entrepreneurship, pp. 483-497. https://www.proquest.com/conference-papers-proceedings/does-entrepreneurship-education-make-students/docview/748841266/se-2?accountid=51245.
66. Tessema G.D. (2012). Impact of entrepreneurship education on entrepreneurial intentions of business and engineering students in Ethiopia. African Journal of Economic and Management Studies, vol. 3, no. 2, pp. 258-277. DOI: 10.1108/20400701211265036 EDN: XUHJOB
67. Tian L. (2022). The influence of work values of college students on entrepreneurial intention: The moderating role of psychological capital. Frontiers in Education, vol. 7. DOI: 10.3389/feduc.2022.1023537
68. Tu P.A., Song N.V., Hanh D.T.B. (2021). Knowledge and entrepreneurial ıntention: Mediating role of entrepreneurial competency. Journal of Law and Politicial Sciences, vol. 27, no. 2, pp. 238-274.
69. Turker D., Sonmez Selcuk S. (2009). Which factors affect entrepreneurial intention of university students? Journal of European Industrial Training, vol. 33, no. 2, pp. 142-159. DOI: 10.1108/03090590910939049
70. Uslu D. (2015). Examination of entrepreneurial personality traits and entrepreneurial intention of computer and instructional technologies education department students according to emotional intelligence factors. Unpublished Doctoral Thesis. Ankara: Gazi University Institute of Educational Sciences. (in Turkish).
71. Wang S., Yueh H., Wen P. (2019). How the new type of entrepreneurship education complements the traditional one in developing entrepreneurial competencies and intention. Frontiers in Psychology, vol. 10. DOI: 10.3389/fpsyg.2019.02048
72. Wu L., Jiang S., Wang X., Yu L., Wang Y., Pan H. (2022). Entrepreneurship education and entrepreneurial intentions of college students: The mediating role of entrepreneurial self-efficacy and the moderating role of entrepreneurial competition experience. Frontiers in Psychology, vol. 12. DOI: 10.3389/fpsyg.2021.727826
73. Zainal H., Jabor K., Abdullahi I. (2020). The framework of the implementation of entrepreneurship elements in Malaysian polytechnic. Universal Journal of Educational Research, vol. 8, no. 9, pp. 3970-3980. DOI: 10.13189/ujer.2020.080922 EDN: TPCYHF
74. Zampetakis L., Kafetsios K., Lerakis M., Moustakis V. (2015). Investigating the role of self-construal in the formation of entrepreneurial intentions. Frontiers in Psychology, vol. 6. DOI: 10.3389/fpsyg.2015.01085
75. Zhou G.Y., Ruan M.Y., Yang X.Y. (2015). Entrepreneurial intention, entrepreneurial knowledge and entrepreneurial behavior of female students in higher vocational colleges: An interactive perspective. In: X. Xiao. (Ed.). Proc. of the 2015 Int. conference on Social Science and Higher Education (vol. 28, issue 1st International Conference on Social Science and Higher Education (ICSSHE), pp. 412-414).
76. Kaplan J.M., Warren A.C. (2009). Patterns of entrepreneurship management. John Wiley & Sons.
Выпуск
Другие статьи выпуска
Развитие нейромаркетингового инструментария расширило возможности понимания потребительского поведения на основе изучения нейрофизиологических реакций в ответ на маркетинговые стимулы. Статья посвящена экспериментальному исследованию воздействия цвета упаковки на потребительское поведение при выборе сырной продукции. Методологический каркас представлен теорией сенсорного маркетинга. В работе применяются нейрофизиологические методы, позволяющие отследить реакцию потребителей в процессе визуального изучения цвета упаковки. Информационную базу для получения верифицированных результатов составили данные электроэнцефалограммы (ЭЭГ), а также эмоциональных реакций, выявленных путем лицевого кодирования мимических выражений. Векторы эмоциональной реакции оценивались с помощью программы EmoDetect. Результаты исследования показали, что цвет упаковки сыра влияет на потребительский выбор. Восприятие цвета зависит от гендерного фактора и товарной группы. На основе анализа данных ЭЭГ выявлено, что наиболее сильная эмоциональная реакция у женщин была вызвана упаковкой сыра красного цвета, слабая – упаковкой синего цвета. У мужчин наибольшая эмоциональная реакция соответствовала черной упаковке, наименьшая – белой. Так, у женщин положительный эмоциональный отклик формировался при рассматривании упаковок сыра белого и красного цвета, у мужчин – черного. Наиболее негативные эмоциональные реакции женщин связаны с упаковкой синего цвета, мужчин – белого цвета. Исследование подтверждает, что эмоциональное восприятие цвета упаковки гендерно различно, что необходимо учитывать производителям для привлечения и удержания внимания в процессе продвижения товаров на рынке
Сервис поддержки клиентов является значимым фактором в создании ценности бренда, однако связь между ним и поведением клиентов, а также показателями эффективности маркетинговой воронки компании, остается малоизученной. Статья посвящена исследованию наличия и направленности такой взаимосвязи. Методологической базой выступают концептуальные положения теории маркетинга об управлении клиентским опытом и совместном создании ценности бренда компании. В работе применены методы статистического анализа с использованием AB-тестирования. Информационной базой послужили внутренние данные финтех-компании Нигерии о поведении клиентов, в том числе сведения службы поддержки клиентов. Результаты AB-тестирования 1 964 клиентов показали коэффициент конверсии 14,2 % в тестовой группе, где была внедрена специальная линия поддержки. Это на 3,96 % в абсолютном или 38,7 % в относительном выражении выше, чем в контрольной группе с коэффициентом конверсии 10,2 %. Эксперимент продемонстрировал высокую статистическую значимость различий в 97,7 % между группами, подтверждая эффективность специальной линии поддержки как инструмента повышения конверсии клиентов. Совокупность теоретических и практических изысканий подтверждает гипотезу, что сервис поддержки клиентов является со-создателем ценности бренда, и это влияние можно использовать для повышения эффективности маркетинговой воронки компании. В качестве направления дальнейших исследований видится применение предлагаемой методики к клиентам компаний, функционирующих в других странах и сферах деятельности
Современные рынки технологий характеризуются наличием сетевого эффекта – явления, способного влиять на принятие сети потребителями. Обеспечивая преимущество от принадлежности к сети, сетевые эффекты могут, однако, оказывать сдерживающее воздействие на распространение альтернативных технологических продуктов, что может негативно отражаться на общественном благосостоянии. Статья посвящена разработке способа комплексного учета влияния прямого сетевого эффекта, критической массы и стандартизации при оценке изменения конкурентной среды на двустороннем рынке программного обеспечения, представленного операционной системой (ОС). Методологической основой исследования является теория сетевых эффектов. Метод работы – эконометрический анализ влияния установленной базы пользователей, показателей смены стандарта и точки набора критической массы при помощи построения базовой внутригрупповой модели (within model) и модели с применением традиционного обобщенного метода моментов (difference GMM). Информационную базу составляют помесячные страновые данные сервиса веб-аналитики StatCounter об активности посещения web-страниц пользователями устройств desktop, mobile, tablet за период с 2009 по 2019 г. Результаты исследования показали, что под воздействием эффекта насыщения замедляется влияние сетевых эффектов. Рынок ОС, разработанных под desktop-устройства, характеризуется наличием de facto стандарта, ОС Windows, что свидетельствует о монополизации данного сегмента. Операционные системы OSX, Android, iOS являются общеотраслевыми стандартами. Предложенный подход делает возможным анализ прямого сетевого эффекта в совокупности с набором критической массы пользователей и сменой стандарта.
Одной из основных задач государственного управления на современном этапе развития России является обеспечение технологического суверенитета. Это невозможно осуществить, если не планировать и не проводить политику технологического обновления в различных видах экономической деятельности. Однако применяемые инструменты управления должны принимать во внимание текущий уровень технологичности. Статья посвящена определению режимов управления процессом технологического обновления с учетом принципов замещения и дополнения технологий. Методологию исследования составила теория технологических изменений. Методы работы включают таксономический и структурный анализ, обобщение статистических оценок. Информационной базой служат статистические данные Росстата за 2004–2021 гг. Указанный теоретико-методологический подход позволил выделить основные режимы и виды технологического обновления – замещения и дополнения, идентифицированные по инвестициям в новые и старые технологии. В результате исследования сформулированы их основные принципы. Предложены варианты государственной политики, работающей на повышение уровня экономики в зависимости от сложившегося в стране режима технологического обновления. Показано, что обнаруженный в российской экономике псевдоэффект технологического дуализма предполагает использование специальных инструментов, направленных на оптимизацию экономической структуры, чтобы увеличить инвестиции в новые технологии
Role clarity and workplace autonomy are always considered a dilemma for employees to perform better to achieve their desired targets, which can affect organizational performance. The purpose of this research is to investigate the effect of role clarity and work autonomy on the performance of employees with the mediating influence of organizational commitment. Classical organization theory and role theory constitute the methodological framework of the study. Structural equation modelling and confirmatory factor analysis were used as research methods. Data is gathered from 311 employees of five different multinational telecommunication organizations operating in the Federal Capital Territory (FCT) Islamabad and Rawalpindi City, Punjab, Pakistan through a convenience sampling. We used AMOS for data analysis. The research results revealed that role clarity and work autonomy have a significant positive effect on the work performance of individuals. Similarly, organizational commitment demonstrated the partial mediation between the association of role clarity and work autonomy with work performance among employees of multinational telecommunication organizations. Employees who are uncertain about their job responsibilities are unable to be engaged and motivated at work. Organizations, therefore, should eradicate role ambiguities and conflicts to boost staff commitment by propping a clear role for the enhancement of work performance. This research extends the role theory, and our findings can give companies insights into how to customize autonomy levels for maximum productivity.
Управление знаниями в университетах представляет двуединый процесс: постоянное обучение, развитие научно-педагогических работников и одновременная передача знаний студентам. Коллективные возможности и мотивация работников к усвоению и эффективному применению знаний определяют так называемую поглощающую способность университета. Вместе с тем воспринимаемые работниками характеристики и уровень поглощающей способности могут отличаться от оценок, основанных на нормативных показателях деятельности университета. Статья посвящена разработке и апробации двуединого методического инструментария нормативной и воспринимаемой оценок уровня поглощающей способности университета. Методология исследования основана на фундаментально-теоретическом направлении управления знаниями (knowledge management), которое включает концепцию поглощающей способности организации. Методы исследования – компаративный анализ показателей деятельности университетов и экономическая статистика. Информационная база представлена данными анкетирования 187 научно-педагогических работников Уральского федерального университета (УрФУ) и Мониторинга эффективности деятельности образовательных организаций высшего образования РФ за 2022–2023 гг. В результате контент-анализа выделены параметры оценки: текущий уровень знаний работников и потенциал усвоения знаний в организации. В первой части методики разработан алгоритм сопоставления темпов роста нормативных показателей деятельности исследуемого университета и вузов-аналогов. Вторая часть методики включает оценку уровня поглощающей способности через призму суждений о нем научно-педагогических работников. Результаты апробации методического инструментария на примере УрФУ иллюстрируют расхождение между нормативными и воспринимаемыми оценками, на основании чего предложены решения по корректировке модели управления человеческими ресурсами университета
Переход к цифровой модели оказания государственной услуги присвоения ученых званий предполагает фундаментальные изменения этого общественного института. Они связаны не только с необходимостью разработки технологической карты цифровизации процесса предоставления услуги, но и с оптимизацией самой процедуры присвоения ученых званий. Статья раскрывает технологические и институциональные аспекты реализации цифровой реестровой модели оказания государственной услуги присвоения ученых званий. Методологической базой исследования служат теории государственного управления и публичных услуг, права, процессный подход и концепция цифровизации. В работе используются методы анализа бизнес-процессов. Информационная база исследования сформирована путем интеграции нормативных правовых актов, регламентирующих принципы и механизмы оказания государственных услуг по присвоению ученых званий, с рабочими проектными документами Департамента аттестации научных и научно-педагогических работников Министерства науки и высшего образования РФ. Отмечается необходимость легализации процедур инициирования представления соискателя к ученым званиям. Обосновывается отнесение ученых званий к академическим правам научных и научно-педагогических работников. Отдельное внимание уделяется преобразованию содержания института ученых званий, повышению его роли в оценке научной квалификации и в развитии академической карьеры. Рассматривается дискуссионный вопрос о предоставлении права самостоятельного присвоения ученых званий ведущим площадкам (переход к гибридному формату), подчеркивается значение баланса в определении степени локального и централизованного регулирования. В перспективе необходимым инструментом актуализации содержания ученых званий должна стать инициатива по модернизации комплекса количественных требований и критериев, предъявляемых к соискателям ученых званий.
Издательство
- Издательство
- УрГЭУ
- Регион
- Россия, Екатеринбург
- Почтовый адрес
- 620144, Уральский ФО, Свердловская область, г. Екатеринбург, ул. 8 Марта/Народной Воли, д. 62/45
- Юр. адрес
- 620144, Уральский ФО, Свердловская область, г. Екатеринбург, ул. 8 Марта/Народной Воли, д. 62/45
- ФИО
- Силин Яков Петрович (РЕКТОР)
- E-mail адрес
- odo@usue.ru
- Сайт
- https://www.usue.ru/