ОНТОЛОГИЧЕСКАЯ ФОРМУЛА ВЕЧНОГО ВОЗОБНОВЛЕНИЯ ЖИЗНИ В АРМЯНСКОЙ СКАЗКЕ «БАРЕКЕНДАН» («МАСЛЕНИЦА») И В АРМЯНСКОЙ ПЕСНЕ-ИГРЕ «ЦАПИК, ЦАПИК, ЦИРАНИ» («ХЛОП-ХЛОП, АБРИКОСОВОЕ ДЕРЕВО») (2024)

Статья посвящена анализу армянских народных сказок, детских народных игровых песен и обрядово-мифических традиций, которые представлены в контексте их русских, английских, албанских и чешских эквивалентов. Фольклор рассматривается как связь между жизнью и смертью, когда обрядовые праздники, песни и народные сказки становятся своеобразным средством для связи между этим миром и загробной реальностью. Выявлены скрытые элементы фольклорных текстов, использованы историко-сравнительный, мифокритический и структурносемиотический методы. Авторы заявляют об отсутствии конфликта интересов.

| The article focuses on Armenian folk tales, children’s folk singing games and ritual-mythical traditions, compared to their Russian, English, Albanian, and Czech equivalents. Armenian folklore is considered from the perspective of the relationship between life and death, this world and the afterlife, when ritual holidays, songs, and fairy tales become unique means of communication between the living and the dead. The authors compare Armenian fairy tale Kengane qandats tonn Astvats el chi qandil and Hovhannes Tumanyan’s adaptation Barekendan with Russian Straw Maslenitsa and The Thieving Man, Albanian The Stupid Wife and the Czech fairy tale of the same name. The Armenian singing game Tsapik, Tsapik, Tsirani is compared to the Russian Ladushki, ladushki and the English Pat-a-cake. The authors use historical-comparative, mythocritical, and structural-semiotic methods to identify hidden sublayers of the folklore texts. The holidays and texts are explored in terms of food, sacrifice, material objects, ritual orgies, and mythological archetypes. As it has been shown, these semantic layers bear the imprint of both Christian and pre-Christian, that is, pagan folk beliefs. According to the authors, the entire semantic system of folklore symbols/images in the samples under study is based on the idea of eternal life cycle. The interpretation employs specific signs-symbols. The compared fairy tales manifest a paradigm of sacrificial objects for the afterlife - oil and rice, bread, gruel, clothes, canvas, and money. The following units - grandmother, grandfather, grandson, axe, food, tree (Tree of Life, World Tree, Family Tree), touching hands, and hare are considered in the semiotic system of the Armenian singing game under study. It is assumed that the grandmother stands for Maslenitsa, while the grandfather - for Great Lent, and, accordingly, the grandchild - for Easter. For the first time in the Armenian culturological discourse, the hare is identified with Easter, as a symbol of fertility and renewal of life. The inte

Тип: Статья
Автор (ы): Согоян Астгик Валериановна
Соавтор (ы): Сейранян Лилит Борисовна
Ключевые фразы: АРМЯНСКИЙ ФОЛЬКЛОР, БАРЕКЕНДАН (АРМЯНСКИЙ КАРНАВАЛ), ПЕСНЯ-ИГРА, ОБНОВЛЕНИЕ ЖИЗНИ, ЗАЯЦ, ОБЩЕНИЕ С ПРЕДКАМИ

Идентификаторы и классификаторы

УДК
821.19. Армянская литература
82.091. Сравнительно-исторические литературоведческие исследования
Префикс DOI
10.17223/24099554/21/1
eLIBRARY ID
67975915
Текстовый фрагмент статьи