1. Казун А.Д. Так ли страшен фейк? Ложные новости и их роль в современном мире // Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены. 2020. № 4(158). С. 162-175. DOI: 10.14515/monitoring.2020.4.791
2. Кочетова Ю.А., Климакова М.В. Зарубежный опыт профилактики стресса, связанного с пандемией COVID-19 // Современная зарубежная психология. 2023. Том 12. № 2. С. 84-93. DOI: 10.17759/jmfp.2023120208
3. Марочкина С.С., Круглова М.С., Круглова Л.Э. Медиабезопасность аудитории СМИ в современном информационном пространстве // Вопросы безопасности. 2023. № 1. С. 42-50. DOI: 10.25136/2409-7543.2023.1.39836
4. Михеев Е.А. Психологические механизмы продвижения недостоверной информации в сети Интернет // Психопедагогика в правоохранительных органах. 2021. Том 26. № 4(87). С. 423-434. DOI: 10.24412/1999-6241-2021-4-87-423-434
5. Михеев Е.А., Нестик Т.А. Психологические механизмы инфодемии и отношение личности к дезинформации о COVID-19 в социальных сетях // Институт психологии Российской академии наук. Социальная и экономическая психология. 2021. Том 6. № 1(21). С. 37-64. DOI: 10.38098/ipran.sep.2021.21.1.002
6. Фролов И.С., Чернов А.Ю. Психологические аспекты восприятия негативных новостей в сети Интернет // Вектор науки Тольяттинского государственного университета. Серия: Педагогика, психология. 2023. № 3(54). С. 76-82. DOI: 10.18323/2221-5662-2023-3-76-82
7. Яновский М.И., Малишевская Е.В. Личностные свойства, способствующие нераспознаванию лжи // Психология и психотехника. 2023. № 4. С. 72-85. DOI: 10.7256/2454-0722.2023.4.68728
8. Aoun Barakat K., Dabbous A., Tarhini A. An empirical approach to understanding users’ fake news identification on social media // Online Information Review. 2021. Vol. 45. № 6. P. 1080-1096. DOI: 10.1108/OIR-08-2020-0333
9. Bruns A. Are filter bubbles real? Cambridge: Polity Press, 2019. 160 p.
10. Carrasco-Farré C. The fingerprints of misinformation: how deceptive content differs from reliable sources in terms of cognitive effort and appeal to emotions // Humanities and Social Sciences Communications. 2022. Vol. 9. № 1. Article ID 162. 18 p. DOI: 10.1057/s41599-022-01174-9
11. Exploring cybersecurity-related emotions and finding that they are challenging to measure / K. Renaud, V. Zimmermann, T. Schürmann, C. Böhm // Humanities and Social Sciences Communications. 2021. Vol. 8. Article ID 75. 17 p. DOI: 10.1057/s41599-021-00746-5
12. Gwebu K.L., Wang J., Zifla E. Can warnings curb the spread of fake news? The interplay between warning, trust and confirmation bias // Behaviour & Information Technology. 2022. Vol. 41. № 16. P. 3552-3573. DOI: 10.1080/0144929X.2021.2002932
13. Hacker types, motivations and strategies: A comprehensive framework / S. Chng, H.Y. Lu, A. Kumar, D. Yau // Computers in Human Behavior Reports. 2022. Vol. 5. Article ID 100167. 8 p. DOI: 10.1016/j.chbr.2022.100167
14. Kennison S.M., Chan-Tin E. Taking risks with cybersecurity: Using knowledge and personal characteristics to predict self-reported cybersecurity behaviors // Frontiers in Psychology. 2020. Vol. 11. Article ID 546546. 9 p. DOI: 10.3389/fpsyg.2020.546546
15. McAlaney J., Benson V. Chapter 1 - Cybersecurity as a social phenomenon // Cyber influence and cognitive threats / Eds. V. Benson, J. McAlaney. New York: Academic Press, 2020. P. 1-8. DOI: 10.1016/B978-0-12-819204-7.00001-4
16. McAlaney J., Taylor J., Faily S. The social psychology of cybersecurity [Электронный ресурс] // The social psychology of cybersecurity: In Proceedings of the 1st International conference on cyber security for sustainable society: g. Coventry, 26-27 February 2015. London: Sustainable Society Network, 2015. 14 p. URL: https://rgu-repository.worktribe.com/output/1427756/the-social-psychology-of-cybersecurity (дата обращения: 25.10.2024).
17. Müller P., Schulz A. Facebook or Fakebook? How users’ perceptions of ‘fake news’ are related to their evaluation and verification of news on Facebook // Studies in Communication and Media. 2019. Vol. 8. № 4. P. 547-559. DOI: 10.5771/2192-4007-2019-4-547
18. Owen G. Game theory. Bingley: Emerald Group Publishing, 2013. 500 p.
19. Pariser E. The filter bubble: How the new personalized web is changing what we read and how we think. New York: Penguin Press, 2011. 375 p.
20. Patterson W., Winston-Proctor C.E. Behavioral cybersecurity: Applications of personality psychology and computer science. Boca Raton: CRC Press, 2019. 47 p. DOI: 10.1201/9780429461484
21. Roozenbeek J., Van der Linden S. The fake news game: actively inoculating against the risk of misinformation // Journal of risk research. 2019. Vol. 22. № 5. P. 570-580. DOI: 10.1080/13669877.2018.1443491
22. Shappie A.T., Dawson C.A., Debb S.M. Personality as a predictor of cybersecurity behavior // Psychology of Popular Media. 2020. Vol. 9. № 4. P. 475-480. DOI: 10.1037/ppm0000247
23. Testing the Effect of Information on Discerning the Veracity of News in Real Time / K. Aslett, Z. Sanderson, W. Godel, N. Persily, J. Nagler, R. Bonneau, J.A. Tucker // Journal of Experimental Political Science. 2023. Vol. 11. № 3. P. 262-276. DOI: 10.1017/XPS.2023.20
24. The effectiveness of social norms in fighting fake news on social media / H. Gimpel, S. Heger, C. Olenberger, L. Utz // Journal of Management Information Systems. 2021. Vol. 38. № 1. P. 196-221. DOI: 10.1080/07421222.2021.1870389
25. Wang S.A., Pang M.S., Pavlou P.A. Seeing is believing? How including a video in fake news influences users’ reporting of the fake news to social media platforms // MIS Quarterly. 2022. Vol. 46. № 3. P. 1323-1354. DOI: 10.2139/ssrn.3909942
26. Wenzel A. To verify or to disengage: Coping with “fake news” and ambiguity [Электронный ресурс] // International Journal of Communication. 2019. Vol. 13. P. 1977-1995. URL: https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/viewFile/10025/2636 (дата обращения: 25.10.2024).