1. Alexander P. A., Schallert D. L., Hare V. C. Coming to terms: How researchers in learning and literacy talk about knowledge // Rev. Educ. 1991. Vol. 61. P. 315-343. DOI: 10.2307/1170635
2. Ball L. J., Threadgold E., Solowiej A., Marsh J. E. Can intrinsic and extrinsic metacognitive cues shield against distraction in problem solving? // Journal of Cognition. 2018. Vol. 1, iss. 1. P. 15-24. DOI: 10.5334/joc.9
3. Bell R., Mieth L., Röer J. P., Buchner A. The metacognition of auditory distraction: Judgments about the effects of deviating and changing auditory distractors on cognitive performance // Memory and Cognition. 2021. Vol. 50, iss. 1. P. 160-173. DOI: 10.3758/s13421-021-01200-2 EDN: NZEXOJ
4. Bell R., Komar G. F., Mieth L., Buchner A. Evidence of a metacognitive illusion in judgments about the effects of music on cognitive performance // Scientific Reports. 2018. Vol. 13, iss. 1. P. 15-24. DOI: 10.1038/s41598-023-46169-x EDN: SZVDEP
5. Kattner F., Bryce D. Attentional control and metacognitive monitoring of the effects of different types of task-irrelevant sound on serial recall // Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance. 2022. Vol. 48, iss. 2. P. 139-158. DOI: 10.1037/xhp0000982 EDN: RHDNMJ
6. Greely N. Reality testing and metacognition // Philosophical Psychology. 2024. P. 1-24. DOI: 10.1080/09515089.2024.2336588
7. Dessie E., Gebeyehu D., Eshetu F. Motivation, conceptual understanding, and critical thinking as correlates and predictors of metacognition in introductory physics // Cogent Education. 2024. Vol. 11, iss. 1. P. 119-134. DOI: 10.1080/2331186X.2023.2290114 EDN: HNIJOA
8. Fleur D. S., Bredeweg B., van den Bos W. Metacognition: Ideas and insights from neuro-and educational sciences // Science of Learning. 2021. Vol. 13, iss. 6. P. 1-13. DOI: 10.1038/s41539-021-00089-5 EDN: NVQMQZ
9. Agadzhanyan K., Castel A. D. The effect of emotional valence and font size on metacognition and memory // Memory. 2024. Vol. 32, iss. 2. P. 252-263. DOI: 10.1080/09658211.2024.2307919 EDN: VQUELZ
10. Rummel J., Steindorf L., Wöstenfeld F. O., Steindorf L., Röer J. P. Effect of cognitive load on the perception of external and internal distractions and their relationship to attentional control // Journal of Cognitive Psychology. 2024. Vol. 36, iss. 1. P. 165-181. DOI: 10.1080/20445911.2023.2273576 EDN: GZWILE
11. Carpendale J., Cooper R. Conceptual understanding procedure to elicit metacognition with pre-service physics teachers // Physics Education. 2021. Vol. 56, iss. 2. Article 025008. DOI: 10.1088/1361-6552/abc8fd EDN: BFHWXM
12. Tang Y., Wang X., Fang Y., Li J. The Antecedents and Consequences of Metacognitive Knowledge in Mathematics Learning: A Self-Determination Perspective // Frontiers in Psychology. 2021. Vol. 12. Article 754370. DOI: 10.3389/fpsyg.2021.754370 EDN: PGAYKU
13. Перевозкина, Ю. М. Структурные компоненты коллективных ментальных моделей и методы их исследования / Ю. М. Перевозкина, М. И. Федоришин // Направления и перспективы развития образования в военных институтах войск национальной гвардии Российской Федерации: Сборник научных статей XIV международной научно-практической конференции, Новосибирск, 16 ноября 2022 года / Под общ. ред. В. В. Косухина. Том Часть 1. - Новосибирск: Новосибирский военный институт имени генерала армии И.К. Яковлева войск национальной гвардии Российской Федерации, 2022. - С. 266-274. EDN: AXRLWX
14. Мекебаев, Н. С. Конфигурации коллективных ментальных моделей при решении служебно-боевых задач курсантами Росгвардии / Н. С. Мекебаев, Ю. М. Перевозкина, М. И. Федоришин // Российский психологический журнал. - 2022. - Т. 19, № 2. - С. 50-59. DOI: 10.21702/rpj.2022.2.4 EDN: UYLBHN
15. Klimoski R., Mohammed S. Team mental model: Construct or metaphor? // Journal of Management. 1994. Vol. 50. P. 403-437. DOI: 10.1177/014920639402000206
16. Mathieu J. E., Heffner T. S., Goodwin G. F., Salas E., Cannon-Bowers J. A. The influence of shared mental models on team process and performance // Journal of Applied Psychology. 2000. Vol. 85, iss. 2. P. 273-283. DOI: 10.1037/0021-9010.85.2.273 EDN: FNKAPJ
17. Перевозкина, Ю. М. Ментальные модели социального взаимодействия в служебной деятельности: электронное учебное пособие / Ю. М. Перевозкина, С. Б. Перевозкин, М. И. Федоришин; Новосибирский государственный педагогический университет, Институт открытого дистанционного образования. - Новосибирск: Новосибирский государственный педагогический университет, 2023. ISBN: 978-5-00104-918-0 EDN: ZIDFWF
18. Спирин, А. В. Критерии эффективности коллективных ментальных моделей / А. В. Спирин, Ю. М. Перевозкина, М. И. Федоришин // Методология современной психологии. - 2023. - № 17. - С. 290-294. EDN: FTITFF
19. Орлова, И. В. Тренинг профессионального самопознания: теория, диагностика и практика педагогической рефлексии: [методическое пособие] / И. В. Орлова; И. В. Орлова. - Санкт-Петербург: Речь, 2006. - 124 с. - (Психологический тренинг). ISBN: 5-9268-0518-X EDN: QXPZWD
20. Карпов А. В., Скитяева И. М. Психология рефлексии. М.: Издательство “Институт психологии РАН”, 2002. 320 с. EDN: ZIFRWF.
21. Кашапов М. М., Скворцова Ю В. Самооценка метакогнитивной активности // Ярославский психологический вестник. 2005. № 14. С. 65-70.
22. Карпов А. В., Карпов А. А., Маркова Е. В. Психология принятия решения в управленческой деятельности. Метасистемный подход. М.: Издательский дом “Российской академии образования”, 2016. 644 с. EDN: AVUPDY
23. Федоришин М. И., Спирин А. В., Чайковский П. В. Особенности индивидуальности личности курсантов с высоким уровнем саморегуляции человеческий фактор // Социальный психолог. 2019. № 1 (37). С. 423-435. EDN: SXWRYM
24. Спирин, А. В. Специфика структуры личностных особенностей в зависимости от типа темперамента у курсантов НВИ ВНГ РФ / А. В. Спирин, Ю. М. Перевозкина, М. И. Федоришин // Человеческий фактор: Социальный психолог. - 2020. - № 2(40). - С. 295-303. EDN: ZIAFTQ
25. Федоришин, М. И. Специфика выраженности способностей и когнитивных процессов в зависимости от доминирующей ролевой модели курсантов при решении служебно-боевых задач / М. И. Федоришин, Ю. М. Перевозкина // Актуальные проблемы профессионально-практической психологии (дьяченковские чтения - 2022): Сборник научных трудов I Международной научно-практической конференции, Москва, 17-18 февраля 2022 года. - Москва: Военный университет, 2022. - С. 513-520. EDN: APARAG
26. Карпов А. В. Психология сознания: Метасистемный подход. М.: Издательский дом “Российской академии образования”, 2011. 1088 с. EDN: QYBUYT
27. Azevedo R. Reflections on the field of metacognition: Issues, challenges, and opportunities // Metacognition and Learning. 2020. Vol. 15, iss. 2. P. 91-98. DOI: 10.1007/s11409-020-09231-x EDN: JCEDIO
28. Zohar A., Ben-Ari G. Teachers’ knowledge and professional development for metacognitive instruction in the context of higher order thinking // Metacognition and Learning. 2022. Vol. 17, iss. 3. P. 855-895. DOI: 10.1007/s11409-022-09310-1 EDN: VNWDDZ