1. Абрамова М.А. Современные технологии работы с молодежью средствами театрального искусства [Электронный ресурс] // Социальные и гуманитарные науки. 2018. Том 2. № 1. С. 274-283. URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=36647705 (дата обращения: 19.06.2024).
2. Аптикиева Л.Р. Различия подростков “группы риска” и типичных подростков: психолого-педагогический аспект // Вестник Оренбургского государственного университета. 2019. Том 221. № 3. C. 6-13. DOI: 10.25198/1814-6457-221-6 EDN: IEMVSM
3. Большакова Ю.М., Грибанова Г.И. Театральные практики в зарубежных исправительных учреждениях [Электронный ресурс] // Вестник Санкт-Петербургского Государственного института культуры. 2020. Том. 45. № 4. С. 126-129. URL: item.asp?id=44557817 (дата обращения: 19.06.2024). EDN: VDCXQQ
4. Кокоулина Ю.Б. Социальный театр: предпосылки явления, технология реализации и ее этапы, формы воплощения [Электронный ресурс] // Сибирский филологический форум. 2018. Том 3. № 3. С. 73-86. URL: http://www.sibfil.ru/index.php/sibfil/article/view/37 (дата обращения: 19.06.2024). EDN: XVYJYT
5. Рубцова О.В., Поскакалова Т.А., Соловьева А.Г. Театр как деятельностная технология воспитания и формирования личностных образовательных результатов // Психологическая наука и образование. 2022. Том 27. № 1. С. 52-64. DOI: 10.17759/pse.2022270105 EDN: MLWOVK
6. Рубцова О.В., Поскакалова Т.А. Театральная деятельность как средство развития и обучения в подростковом возрасте: результаты эмпирического исследования // Психологическая наука и образование. 2020. Том 25. № 6. С. 144-156. DOI: 10.17759/pse.2020250612 EDN: VFNCOK
7. Смирнов А.В., Максимова Л.А. Рисковое поведение несовершеннолетних как предмет психологического анализа в отечественной литературе // Педагогическое образование в России. 2022. № 5. С. 179-194. DOI: 10.26170/2079-8717_2022_05_21 EDN: UISSDX
8. Чипан А.А. Основные подходы к рассмотрению научного понятия “подростки группы риска” [Электронный ресурс] // Мир науки, культуры, образования. 2023. Том 101. № 4. C. 197-202. URL: item.asp?id=54504935 (дата обращения: 20.06.2024). EDN: HAUUBJ
9. Celume M.P., Besançon M., Zenasni F. Fostering children and adolescents’ creative thinking in Education. Theoretical model of drama pedagogy training // Frontiers in Psychology. 2018. Vol. 9. Article ID 2611. 11 p. DOI: 10.3389/fpsyg.2018.02611
10. Conrad D. Life in the sticks“: youth experiences, risk & popular theatre process: doctor philosophy dissertation [Электронный ресурс]. Edmonton, 2004. 308 p. URL: https://www.researchgate.net/publication/34740819 (дата обращения: 20.06.2024).
11. Conrad D. Popular Theatre: empowering pedagogy for youth // Youth Theatre Journal. 2004. Vol. 18. № 1. P. 87-106. DOI: 10.1080/08929092.2004.10012566
12. Deviant online behavior in adolescent and youth circles: in search of a risk assessment model / V.N. Dvoryanchikov, I.B. Bovina, V.V. Delibalt, E.G. Dozortseva, N.V. Bogdanovich, O.V. Rubtsova // International Journal of Cognitive Research in Science, Engineering and Education (IJCRSEE). 2020. Vol. 8. № 2. P. 105-119. DOI: 10.5937/IJCRSEE2002105D EDN: WBYPNT
13. Drama Therapy for children and adolescents with psychosocial problems: a systemic review on effects, means, therapeutic attitude, and supposed mechanisms of change / M. Berghs, AEJC Prick, C. Vissers, S. van Hooren // Children. 2022. Vol. 9. № 9. Article ID 1358. 27 p. DOI: 10.3390/children9091358 EDN: XYXRHX
14. Duell N., Steinberg L. Adolescents take positive risks, too // Developmental Review. 2021. Vol. 62. Article ID 100984. DOI: 10.1016/j.dr.2021.100984 EDN: VBTGZF
15. Duell N., Steinberg L. Positive risk taking in adolescence // Child Development Perspectives. 2019. Vol. 13. № 1. P. 48-52. DOI: 10.1111/cdep.12310
16. Edelbi K. Using Playback Theater with adolescents in refugee camps in Palestine to tell their stories [Электронный ресурс] // Journal of Education in Muslim Societies. 2022. Vol. 3. № 2. P. 14-35. URL: https://scholarworks.iu.edu/iupjournals/index.php/jems/article/view/4220/419 (дата обращения: 20.06.2024).
17. Feldhendler D. Playback Theatre a method for intercultural dialogue // Scenario. 2007. Vol. 1. № 2. P. 46-55.
18. Forysiewicz B. Forum Theatre in the prevention of exclusion from a peer group in the school space // Journal of Education, Culture and Society. 2020. Vol. 11. № 2. P. 335-342. DOI: 10.15503/jecs2020.2.335.342 EDN: YBWOSH
19. Fryt J., Szczygieł M. Predictors of positive and negative risk-taking in adolescents and young adults: similarities and differences // Europe’s Journal of Psychology. 2021. Vol. 17. № 1. P. 17-30. DOI: 10.5964/ejop.2169 EDN: TXISJJ
20. Galisova L., Sondorova D. Forum theatre as a means of risk youth resocialization [Электронный ресурс] // Journal of interdisciplinary research. 2007. Vol. 9. № 2. P. 42-46. URL: https://www.magnanimitas.cz/ADALTA/0902/papers/A_galisova.pdf (дата обращения: 20.06.2024).
21. Greenwood J. Adolescents - risk & responsibility: working with drama, but not with drama alone [Электронный ресурс] // Theater Mit Mir Conference. Rostock. 2009. 10 p. URL: https://www.researchgate.net/publication/265989542 (дата обращения: 19.06.2024).
22. Jordaan O., Coetzee M.H. Storying worlds: using playback theatre to explore the interplay between personal and dominant discourses amongst adolescents // Research in Drama Education: The Journal of Applied Theatre and Performance. 2017. Vol. 22. № 4. P. 537-552. DOI: 10.1080/13569783.2017.1359085
23. Kabakci O.F. Prediction of risky behaviors in adolescents: Effect of character strengths and being virtuous // European Journal of Educational Research. 2019. Vol. 8. № 2. P. 501-513. DOI: 10.12973/eu-jer.8.2.501
24. Kander L.H. The impact of the Shakespearean theatre reproduction experience on the development of adolescent self-esteem, positive risk taking and pro-social peer bonding [Электронный ресурс]: doctor philosophy dissertation. Detroit, 2009. 260 p. URL: https://www.academia.edu/1897213 (дата обращения: 20.06.2024).
25. Kidd R. Popular theatre and nonformal education in the Third World: five strands of experience // International Review of Education. 1985. Vol. 30. № 3. P. 265-287. DOI: 10.1007/BF00597905
26. Kruczek T., Zagelbaum A. Increasing adolescent awareness of at risk behaviors via psychoeducational drama // The Arts in Psychotherapy. 2004. Vol 31. № 1. P. 1-10. DOI: 10.1016/j.aip.2003.11.004
27. Lewandowska K., Węziak-Białowolska D. The impact of theatre on social competencies: a meta-analytic evaluation // Arts & Health. 2023. Vol. 15. № 3. P. 306-337. DOI: 10.1080/17533015.2022.2130947 EDN: UFLZXB
28. Lyngstad M., Baraldsnes D., Gjærum R.G. Process drama in anti-bullying intervention: a study of adolescents’ attitudes and initiatives // Research in Drama Education: The Journal of Applied Theatre and Performance. 2021. Vol. 27. № 1. P. 524-538. DOI: 10.1080/13569783.2021.2011715 EDN: HMOFGU
29. McDonald D.A., Williams L.R., Carter R. A reduction of risk behaviors through teen interactive theater education (TITE) // The Journal of Extension. 2011. Vol. 49. № 1. P. 1-5. DOI: 10.34068/joe.49.01.16
30. Novak G.M. Applied drama and forum theater in the classroom: an arts-based research in social integration // Hungarian Educational Research Journal. 2019. Vol. 9. № 3. P. 569-573. DOI: 10.1556/063.9.2019.3.47
31. Promoting Positive Adolescent Health Behaviors and Outcomes: Thriving in the 21st Century / Eds. N.F. Kahn, R. Graham. Washington (DC): National Academies Press, 2019. 181 p. DOI: 10.17226/25552
32. Ramdath K. The use of forum theatre as therapy with at-risk immigrant and refugee youth: [Электронный ресурс]: A thesis submitted to the faculty of graduate studies in partial fulfilment of the requirements for the degree of master of social work. Calgary, 2016. 197 p. URL: https://prism.ucalgary.ca/server/api/core/bitstreams/22ba296f-0aa4-45dd-b662-a6d6da5b05a0/content (дата обращения: 20.06.2024).
33. Reagan T.J. Building empathic connections: Playback Theatre with adolescents // Drama Therapy Review. 2020. Vol. 6. № 2. P. 221-238. DOI: 10.1386/dtr_00029_1 EDN: ZRGKFH
34. Reagan T.J. Keeping the peace: playback theatre with adolescents [Электронный ресурс]: Doctoral dissertation: doctor philosophy dissertation. Lesley, 2015. 250 p. URL: https://digitalcommons.lesley.edu/expressive_dissertations/16/ (дата обращения: 20.06.2024).
35. Reser S. Exploring best practices of teaching theatre for social change to youth [Электронный ресурс]: A thesis submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Fine Arts. Florida, 2022. 104 p. URL: https://stars.library.ucf.edu/etd2020/1275 (дата обращения: 20.06.2024).
36. Say something, do something: evaluating a forum theater production to activate youth violence prevention strategies in schools / K.L. Gilbert, E.A. Baker, K. Bain, J. Flood, J. Wolbers // International Journal of Environmental Research and Public Health. 2024. Vol. 21. № 1. Article ID 39. 13 p. DOI: 10.3390/ijerph21010039 EDN: EJSYAM
37. Simsek C., Kucuk L., Yildirim E.A. Psychodrama practices in adolescents // Journal of Academic Research in Nursing. 2019. Vol. 5. № 3. P. 241-248. DOI: 10.5222/jaren.2019.48030
38. Theater of the Oppressed and bullying: nursing performance in school adolescent health / L.C.S. Alencastro, J.L. Silva, A.V. Komatsu, F.B.S. Bernardino, F.C.M. Mello, M.A.I. Silva // Revista Brasileira de Enfermagem. 2020. Vol. 73. № 1. Article ID e20170910. 7 p. DOI: 10.1590/0034-7167-2017-0910 EDN: PDAGJQ
39. Understanding adolescent health risk behaviour and socioeconomic position: A grounded theory study of UK young adults / L. Tinner, D. Caldwell, M. Hickman, R. Campbell // Sociology of Health & Illness. 2021. Vol. 43. № 2. P. 528-544. DOI: 10.1111/1467-9566.13240 EDN: ANWDQN