Работы автора

Перспективы развития БРИКС в контексте расширения альянса (2024)

Актуальность исследования обусловлена тем, что БРИКС является объединением стран с развивающейся экономикой. На современном этапе считается наиболее обсуждаемым объединением в связи с его расширением, что говорит о грядущих изменениях в контексте международных отношений. Предлагаемая публикация содержит результаты исследования процесса расширения БРИКС в последние годы и характеристике развития ситуации на мировой арене. Авторы ставят перед собой задачу исследования проблемы двойственности восприятия данного объединения в будущем, его значимости и роли на мировой арене, которая на сегодняшний момент является дискуссионной и неоднозначной. Необходимо выявить, за счет каких факторов данная двойственность может быть устранена в пользу более позитивной оценки. В статье изложены результаты исследования причин и условий присоединения новых участников, возможностей для увеличения взаимодействия и интеграции стран БРИКС в будущем в рамках объединения на основе реализации основных принципов альянса (равноправие, взаимопомощь и инклюзивность) и усиления влияния объединения в мире. В правовых, экономических и политических аспектах рассматриваются особенности и перспективы организации и стран-участниц, потенциал которых имеет перспективы. Авторы приходят к выводу, что обновленное объединение БРИКС (2024 г.), в состав которого вошли четыре новые страны (Египет, Иран, ОАЭ и Эфиопия), имеет возможность стать ведущим актором в современном мире.

Издание: РОССИЯ В ГЛОБАЛЬНОМ МИРЕ
Выпуск: Том 27, выпуск 3 (2024)
Автор(ы): Сергеева Екатерина, Прилепина Валерия Владимировна
Сохранить в закладках
The epic of the Baikal-Amur Mainline is the fate of millions. On the 50th anniversary of the start of construction (2024)

The Baikal-Amur Mainline is one of the most ambitious and controversial Soviet projects on the sociopolitical and historical trail of perception. The proposal to build a new railway north of the Trans-Siberian Railway was put forward at the beginning of the 20th century. The idea was approached in the 1920s and 1930s. Surveys were conducted, and construction began on one of the sites, which was interrupted by the Great Patriotic War (World War II). Moreover, during the war years, the upper structure of the track and a number of engineering structures were dismantled on the constructed site, which were used for the construction of the extremely important rockade railway in the Stalingrad area, which played a signifi cant role in supplying Soviet troops during the Battle of Stalingrad. The interest in the construction of the BAM of the Soviet leadership in the 1960s and 1970s arose again in the context of an aggravation of the political situation — the complication of relations between the USSR and the People’s Republic of China. However, already during this period, the question was reasonably raised not only about the political, but also the economic strategic signifi cance of the project from the perspective of the country’s development prospects, the development of natural resources in this region, the development of transport links between the European, Siberian, and Far Eastern territories of the state. In the period after the collapse of the USSR, the BAM construction project, not without the infl uence of those who were under Western infl uence in the country’s leadership circles, was classifi ed as erroneous, extremely costly, economically and socially unjustifi ed. Today, in society, the state, under the infl uence of many factors of recent years, there is an understanding of the importance of completing and developing the BAM construction project. This project has played a big role in the lives of millions of people, many organizations and institutions. Among them is the Leningrad Institute of Railway Engineers — today the St. Petersburg State University of Railways of Emperor Alexander I, whose students, graduates, scientists and specialists have been involved in various forms in the construction of the Baikal-Amur Mainline for half a century.

Издание: BRICS TRANSPORT
Выпуск: № 2, Том 3 (2024)
Автор(ы): Комаров Егор, Сергеева Екатерина
Сохранить в закладках